سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه چیز توان فرساست : از دست دادن دوستان، فقر در غربت و ادامه یافتن سختی . [امام علی علیه السلام]
قاهان

سیزده بدر: روز سیزدهم فروردین  سال که در تقویم ایرانی مثل اکثر روزهای دیگر تعطیل است.

در سالهای اخیر در چنین روزی مردم از خانه های شان به طبیعت می روند

بعضی از رسوم سیزده بدر در قاهان :  در" قاهان " در عصر روز دوازدهم  خانواده ها  لب رودخانه می رفتند ومیروند تا  سبزه ائی که برای سفره هفت سین و پای سفر عید گذشته بودند را در رود خانه بیاندازند  و درد دل و بدی ها را به آب می گفتند که آنها را با خود ببرد.چند سالی هم است که جوانان طبل ودوهول می آوردند و چوپی میروند وبعضی از آنها مواد معترقه همراه میاورند و مزاحمتهای برای خانوادها میکنند . شلوغی بدلیل همراه کردن ماشین در مسیر (مخصوصا سرپل ) حال و هوای گذشته را ندارد گرچه شاید برای جوانان و نوجوانان شادی آور باشد . این مراسم تا غروب آفتاب ادامه دارد .

در گذشته خانوادها  شام هم یا شیر برنج می پختند یا کله جوش.ولی الان شاید این غذاها را بعنوان غذا قبول نداشته باشند " سرانجام روز سیزدهم، یعنی آخرین روز عید فرا می‌رسد. مطابق با یک رسم کهن گویا تمام خانه‌ها در چنین روزی معروض خطر ویرانی هستند. به همین دلیل همه از ده  خارج می‌شوند و به باغ‌ها روی می‌آورند. معمولا خانواده ها در این روز به صورت دسته جمعی (اقوام و دوستان )دور هم به باغ ها میروند . مسن ترها و صاحب باغ بیشتر به کشاورزی می پردازند . وگاهی جوانان هم کمک میکنند "
از مشکلاتی که در سالهای اخیرا رواج پیدا کرده آمدن مردم از اطراف شهرساوه و خود ساوه است. که بعضی از آنها  بی توجه خساراتی را به باغها وارد میکنند . امید است که در آیند ه عزیزانی که به طبیعت میروند از خسارت وارد کردن به طبیعت و باغها جلوگیری کنند . به امید سال خوش برای همه .

ن: بختیاری

 



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: دوشنبه 86/1/13::: ساعت 12:5 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    حمایت مردمی از دکتر احمدی نژاد