سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آفت دانش، فراموشی و تباهی اش، گزارش آن به نا اهل است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
قاهان

بید مشک قاهان :

با آغاز فصل برداشت شکوفه های بیدمشک، بازار چیدن وجمع آوری و  فروش آن باعث جنب وجوش مردم می شود زیبائی شکوفه بیدمشک و عطر مطبوع آن فضای خاصی به باغات میدهد.

شکوفه های بید مشک که در اصطلاح محلی به آن «پیش پیشا» می گویند، نخستین شکوفه یی است که دراواسط اسفند ماه و روزهای  قبل از بهار در قاهان نمایان می شود.و تقریبا جزوه محصولات کم هزینه  پر درآمد و اولین محصول سال جاری کشاورزان است. کار برداشت گل بیدمشک که ازاسفندماه آغاز میشود حدود یک ماه ادامه دارد. .کشاورزان پس از چیدن گل های "بیدمشک" ، آنها را به کارگاههای گلابگیری انتقال می دهند.به لحاظ نبود دستگاههای تعریق درمنطقه بید مشک های برداشت شده روزانه با  یک یا دو دستگاه  ماشین نیسان به بخش برزک کاشان انتقال داده می شود.

 بیدمشک به دلیل خواص پزشکی و همچنین عطر و طعم مطبوع ازدیرباز مورد توجه اهالی منطقه قرار داشته است. عرق بید مشک برای رفع کم خونی، مقوی قوه باء , آرام بخش وبرای ناراحتیهای قلبی و ضد سردردها و درد های عضلانی و تسکین اعصاب مفید است و شربتی که از آن تهیه

می شود در مراسم خواستگاری و دید و بازدیدهای خانواده ها نیز ازآن استفاده می شود.

درخت بیدمشک نوعی از درخت بید است که در کنار مزارع و نهرهای آب کاشته می شود.(باقلمه زدن تکثیر می شود)  
عرقگیری از بیدمشک در کاشان که به وسیله دستگاههای «تعریق» خانگی صورت می گیرد آیین های خاصی دارد که عموماً بانوان این کار را انجام می دهند.

اهالی قاهان معتقدند عرقگیری باید به وسیله کسانی صورت بگیرد که غسل واجب ندارند و حتی وسیله «تعریق» را در محلی قرار می دهند که در معرض دید افراد بی نماز نباشد.

 براساس اعلام آقای علی کربلائی امینی وحاج علی امینی که هم از باغات خودشان بید مشک جمع آوری  میکنند و هم از خریداران بید مشک  قاهان و منطقه  هستند میگویند سالانه نزدیک به 30 تا 60 تن بیدمشک در این منطقه  تولید میشودکه توسط واحدهای تبدیلی جذب می شود.

 وهمچنین ده تا پانزده درصد  این میزان نیز در خانواده ها به وسیله دستگاههای تعریق خانگی تبدیل به اسانس می شود.
در حال حاضر هر کیلو بیدمشک حدود بیست هزار هزار ریال دربازار آزاد قیمت دارد

نقل بیدمشک و اسانس بیدمشک از جمله مهمترین سوغاتی های بعضی از شهرهای ایران  است که مسافران هنگام مسافرت  آن را با خود به همراه می برند.

 

آقای امینی  گفت: محصولات تولیدی،علاوه برمصارف داخلی برای فروش به سایر کشور ها  ارسال می شود.

وی خشکسالی، سرمازدگی، رکود بازار فروش، و هزینه بالای تولید، سنتی بودن کارگاههای گلابگیری و کمبود ارائه تسهیلات بانکی به فعالان این بخش را از مهمترین مشکلات موجود ذکر کرد.

قاهان درشصت کلیومتری شمالغربی  شهرستان  قم و به موازات جاده تفرش روستائی خوش آب و هوا  و سبز و خرم قرار دارد.

 

 در کیلومتر 35 جاده ساوه سلفچکان است و 14 کیلومتر جاده آسفالته فرعی دارد .که به طرف غرب میرود

 



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: چهارشنبه 85/12/2::: ساعت 12:28 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    حمایت مردمی از دکتر احمدی نژاد