سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزاوارترین کس به دوستی، آن است که سودش برای تو و زیانش برای دیگری باشد . [امام علی علیه السلام]
قاهان

چاووشی سفر کربلا و مشهد  رفتن قاهانیها

تا حدود 50 سال قبل و در پایان فصل گرم  و انتهای زمان کار،(پائیز) افرادی سوار بر اسب و عَلَم در دست(پرچم سبز رنگ) در کوچه‌ها و محله‌های قاهان می‌گشتند و چاووشی می‌کردند و اعلام می‌نمودند کسانی که قصد سفر به عتبات عالیات به ویژه کربلا و مشهد را دارند به فلان فَرد خبر دهند تا نامشان ثبت گردد. هدف از این کار این بود که با مشخص شدن تعداد زائران امکان سفر گروهی آنان فراهم شود.

مسیر قاهان به مشهد در حدود 40 منزل راه بود و کلا 3 ماه طول می‌کشید. این گونه سفرها تا قرن گذشته با الاغ انجام می‌شد، بعد از آن از کالسکه و طی 50 سال اخیر از وسایل نقلیه موتوری برای مسافرت استفاده می‌گردید. چاوشی هنوز هم برای زیارت عتبات عالیات ومکه رفتن افراد انجام میشود.لیکن نه برای ثبت نام. فقط زمان رفتن زائر و برگشت زائر از زیارت است.که چاوشی می کنند.

افرادی که با صدای چاوشی زمان رفتن زائر به منزل می آیند زائر را تا محل ماشین که معمولا دروازه ورودی است همراهی می کنند وهر کس برای خودش التماس دعا میگوید ودر بازگشت با صدای چاوشی مردم به استقبال زائر میروند و زائر را تا منزل همراهی مکنند و میزبان از همراهان با چای و میوه و شیرینی پذیرائی مکنند.

ن بختیاری



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: جمعه 86/8/11::: ساعت 1:18 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    حمایت مردمی از دکتر احمدی نژاد