سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر آوندى بدانچه در آن نهند تنگ شود جز آوند دانش که هر چه در آن نهند فراختر گردد . [نهج البلاغه]
قاهان

توصیه های کودی ازت برای جو آبی

نوع خاک                          کود اوره مورد نیاز ( کیلوگرم در هکتار )

سبک                       - - - - - - - - - - -                     300-250

متوسط و سنگین        - - - - - - - - - - -                  250-200

آبیاری:

 جو معمولا زودرس تر از گندم است و دوره رشد کوتاه تری دارد. به همین دلیل زراعت جو معمولا یک آب کمتر از گندم نیاز دارد. آبیاری جو یا بصورت جویچه ای و یا بصورت کرتی وغرقابی است. در زراعت های بزرگ و مکانیزه ، آبیاری جو بصورت جویچه‌ای می باشد. فاصله های آبیاری در روش غرقابی بیشتر و در روش جویچه‌ای کمتر است و مقدار مصرف آب در هر نوبت آبیاری در روش غرقابی بیشتر از روش جویچه‌ای است. همچنین مقدار تلفات آب و حجم عملیات زراعی در روش کرتی بیشتر است.

برای تولید جوانه ، خاک باید رطوبت کافی داشته باشد. پس از آنکه جوانه از خاک خارج شد ، در مراحل مختلف رشد نیز باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد تا بتواند به رشد خود ادامه داده و دانه تولید نماید. مراحل مهم زندگی جو که احتیاج شدیدی به آب دارد عبارتند از :

- مرحله جوانه زدن

- مرحله ساقه رفتن

- مرحله تولید سنبله

- مرحله گل کردن

- مرحله تولید دانه

جوهای بهاره نسبت به جوهای پاییزه احتیاج کمتری به آب دارند. برای جوهای بهاره 3 و جوهای پاییزه 4 تا 5 مرحله آبیاری کافی است. نیاز کلی جو به آب در دوره زندگی بین 4 تا 7 هزار متر مکعب و برای تولید یک کیلوگرم ماده خشک احتیاج به 518 کیلوگرم آب می باشد.

احتیاج جو به آب در ابتدای دوره رشد زیاد است و تامین رطوبت در اطراف ریشه یکی از عوامل مهم موفقیت در تولید محصول خوب می باشد. لکن در آخر دوره رشد ، کم آبی صدمه زیادی به گیاه وارد نخواهد آورد.

 



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: دوشنبه 86/2/31::: ساعت 11:37 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    حمایت مردمی از دکتر احمدی نژاد