سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون دهقانان انبار هنگام رفتن امام به شام او را دیدند ، براى وى پیاده شدند و پیشاپیش دویدند . فرمود : ] این چه کار بود که کردید ؟ [ گفتند : عادتى است که داریم و بدان امیران خود را بزرگ مى‏شماریم . فرمود : ] به خدا که امیران شما از این کار سودى نبردند ، و شما در دنیایتان خود را بدان به رنج مى‏افکنید و در آخرتتان بدبخت مى‏گردید . و چه زیانبار است رنجى که کیفر در پى آن است ، و چه سودمند است آسایشى که با آن از آتش امان است . [نهج البلاغه]
قاهان

زمان به کاربردن کود فسفات

در همه خاک ها، کود های فسفری را بایستی به صورت پایه به کاربرد ( در زمان شخم ). فسفر اصولا برای پایداری و استحکام نشاء و افزایش طول ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد. وجود مقدار کافی کود فسفری برای تولید دانه در مراحل اولیه رشد بیش تر از مراحل بعدی آن مؤثر است، زیرا برای پنجه زنی فعّال مورد استفاده قرار می گیرد. تأمین نیاز فراوان بعض گیاهان به جذب P مستلزم به کاربردن آن در زمان نشاء کاری است نه دیر تراز آن. به کاربردن کود P در زمان 25 روز پس از نشاء کاری در تولید محصول تأثیر نخواهد داشت. برخلاف کود اوره، لازم نیست کود P را در چندین مرحله تقسیم کرده و در مراحل مختلف رشد گیاه به پاشند، زیرا معلوم شده که این کود آبشویی نمی شود و در خاک باقی می ماند و به تدریج در اختیار گیاه قرار می گیرد. به علاوه، در صورتی که در مرحله آغاز رشد کود P به اندازه کافی جذب شده باشد، بعدا در مراحل بعدی رشد در همه اندام های گیاه می تواند توزیع گردد. فسفر در مرحله زایشی به طور فعّال از برگ های کهنه به برگ های تازه انتقال می یابد.



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 1:50 صبح

    با هرس بهاره، آفت را در باغ‌های کنترل کنید:

    با قطع شاخه‌های آلوده به تخم‌های آفت در فصل بهار، خسارت ناشی از این آفت در باغ‌های میوه  کاهش پیدا می‌کند
     
    براساس برسیهای بعمل آمده ، نقش هرس در کنترل آفت میوه و درختان میوه مورد بررسی قرار گرفت.
     
    آفت عامل مهم و اساسی کاهنده محصول در باغ‌های میوه محسوب می‌شوند.
     
    آفت باعث کاهش گل‌آذین‌ها و کاهش گرده افشانی گل‌ها شده و نه تنها سبب کاهش تشکیل میوه می‌شوند بلکه باعث ریزش میوه‌های جوان نیز می‌شود.
     
     
    بررسی‌ها نشان داد که در تیمار هرس بهاره در مقایسه با هرس پاییزه و شاهد به شکل‌ معنی‌داری آلودگی گل‌آذین‌ها به ترشحات آفت کاهش یافت و از آنجائیکه، انجام هرس باعث بالا رفتن میزان تهویه و نور‌دهی شاخه می‌شود، این امر باعث بالا رفتن میزان تهویه نوردهی شاخه‌ها در نتیجه باعث به هم خوردن تعادل طبیعی جمعیت آفت‌ بر روی درخت می‌شود.
     
    همچنین قطع شاخه‌های آلوده با کاهش جمعیت آفت در فصل بهار به باغداران توصیه شده است.
     
    نتایج انجام تحقیقات همچنین نشان داد که هر چند هرس باعث کاهش میزان آفت می‌شوند، اما باعث از بین رفتن کامل آفات نیست .

     

    ن بختیاری



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 1:50 صبح

     انتخاب ابزار صحیح تاثیر بسیاری در عملکرد ما در کار و هنر باغبانی  دارد . کیفیت بالا وطراحی مناسب ابزار , معمولا کار را بسیار آسانتر میکند و از انجام کارهای سخت در باغبانی جلوگیری می کند . 

    مهمترین ابزارهای هرس وپیرایش که می شناسیم قیچیهای باغبانی دستی که انواع مختلف دارد .که شامل دسته بلند و دسته کوتاه هستند و نیز هرس کننده های برقی دیگر ویا هرس کننده های که با بنزین کار می کنند که برای پرچین ها استفاده می شود .

     

    هرس کننده های پرچین 

    در هرس کننده پرچین ها از تیغه هایی استفاده شده که بستگی به وسعت کار ما و اندازه  پرچین ها  طول تیغه هرس کننده متفاوت می باشد , که البته هر چه طول این تیغه بیشتر باشد سرعت کارمان قطعآ افزایش می یابد .تیغه های استاندارد موجود طولی برابر 40 سانتیمتر و 60 سانتیمتر طول دارد .در هرس کننده تیغه ها ی دوسویه نیز وجود دارد یعنی در روی یک محور دو تیغه وجود دارد که کاربردی متفاوت دارد .و به نظرم اگر از این نوع برای شاخ و برگهای ضعیفتر استفاده شود بهتر است چون در کار کردن با آن در شاخ و برگهای ضخیمتر باعث کندی کار می شود و هر کدام از تیغها نقش باز دارندگی بر یکدیگر وارد می کنند .

    - پس پیشنهاد میکنم برای  شاخه های ضخیمتر از تیغه های یکسویه و نیز مخصوصآ تیغه هایی که فاصله دندانه های آن زیاد باشد استفاده کنید.

    - در خرید هرس کننده ها دقت کنید که مسائل ایمنی آن رعایت شده باشد و یک هرس کننده استاندارد باشد . ( محافظ و کلیدهای قفل )

                    

    قیچی باغبانی                                                             

    قیچیهای باغبانی دارای دو حالت تیغه هستند دارای تیغه های دندانه دار و فاقد دندانه و یا صافند که کاربرد دندانه دار مربوط به شاخه های ضخیم است اما تیز کردنشان مشکل است .

    همچنین از لحاظ برش و ضخامت برش می توان آن را به دو گروه قیچی سندانی و بای پس تقسیم کرد ؛ سندانی که از نامش هم پیداست مخصوص برش سندان است و همیشه سعی شود تیز باشد .بای پس کاربردی شبیه قیچی معمولی دارد وبزشی صافتر نسبت به قیچی سندانی دارد.

    - برای هرس شاخه های داخلی و بالادست گیاه مان باید از هرس کننده های دسته بلند استفاده شود . ازوبلاگ کشاورزی

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: چهارشنبه 85/12/23::: ساعت 1:48 صبح

     

     

    ابزارهای حفاری وکاشت درقاهان  

     انتخاب ابزار صحیح تاثیر بسیاری در عملکرد ما در کار و هنر باغبانی  دارد . کیفیت بالا وطراحی مناسب ابزار , معمولا کار را بسیار آسانتر میکند و از انجام کارهای سخت در باغبانی و زراعتکاری  جلوگیری می کند .در گذشته این ابزارها دستی بود و امروزه به میکانیکی تبدیل شده است .ضمن اینکه امروز این دستگاها باعث بالارفتن کیفیت در تولید و کاهش هزینه ها  میشود در منطقه ما هنوز جایگاه خود را باز نکرده است .و آن هم این است که با کشاورزی   و باغداری سنتی برخورد میشود .حال ما تلاش میکنم تا شما را با ابزارهای مورد استفاده در کشاورزی در گذشته و حال آشنا کنیم.     

     

    بیل   spade

    - اگر قد شما بلند است , بیلی را انتخاب کنید که دسته ای بلند داشته باشد و اگر می توانید از بیلی که از جنس فولاد ضد زنگ است استفاده نمایید تا حفاری به اسانی انجام شود .

    - اگر زمان زیادی را می خواهید با بیل کار کنید بیلی را انتخاب نمایید که تمام لبه های آن تیز بوده تا به راحتی به کار ادامه بدهید .

    بیلی را انتخاب نمائید که جای پا در روی آن باشد تا علاوه بر قدرت دستان از قدرت و فشار پا نیز استفاده کنید وکمتر خسنه شوید. بیلهائی که دسته چوبی دارند هم سبک و محکم هستند اما بیلهائی که دسته فلزی دارند کمی این بلها رانسبت به بیلهای چوبی سنگینتر میکند . که باید در روی این نوع دسته از پلاستیک پوشیده شود .

     

    شن کش rake 

    به وسیله شن کش که یکی از ابزار های مفید باغبانی به خصوص در باغچه منزل است می توان سطح خاک را هموار و همتراز نمود .

    معمولا از دسته های بلند استفاده نمایید تاکمتر خسته شوید . بهترین شن کش ؛ شن کشی است که تیغه آن یکپارچه بوده و از میخهای پرچ شده استفاده نشده باشد چون بعد از مدتی کار کردن تیغه های پرچ شده لق شده و کار کردن را مشکل می کند .

     

    بیلچه ها   small shovel  or  dibble

    در باغبانی به بیلچه ها خیلی نیاز می شود واز جمله کارهای آن می توان به کندن علفهای هرز , ریختن کمپوست و خاک به داخل گلدان ها و ظروف استفاده کرد و قدرت مانور زیادی در کار با آن در بین گیاهان زینتی دا ریم به طوری که آسیبی را که یک بیل بزرگ می تواند در کار به گیاهان زینتی باغ یا باغچه برساند را کاهش می دهد .

    اما بهترین نوع بیلچه برای کاشت , بیلچه های با تیغه های فولادی ضد زنگ است و مدت طول عمر زیادتری را دارد .

     

    چنگک و چنگکهای دستی    grapnel  or hook

    ازچنگکهای باغبانی بجای بیل  , برای کندن خاکهای رسی سنگین استفاده می کنند اما برای برداشتن مواد پرحجم از جمله کود های حیوانی و کمپوست مناسب نیست .

    - برای برداشتن مواد مختلف و کاشت معمولی از چنگکهای با اندازه مناسب و چنگکهای پهن و صاف استفاده می کنیم .

     

    کج بیل hoe 

    یکی از ابزارهای ضروری در کندن علفهای هرز به خصوص در بین ردیفها یا در کنار گیاهانمان است . هرچه سر کج بیل پهنتر باشد سرعت عمل ما بیشتر می شود برای کار با گیاهان کج بیل با سر باریک بهتر می باشد.

     

    وجین کننده ها و کولتیواتورها     weeding-to weed))

    پس از کندن زمین از , کولتیواتورها ی دستی برای خرد کردن کلوخها و کندن علفهای هرز استفاده میکنیم . اما در این موارد کاربردی کمتر از کج بیل دارد

    - کاربرد کولتیواتور با شاخکهای جدا شدنی بیشتر از کو لتیواتورها یی با شاخکهای ثابت است مخصوصا زمانی که بین گیاهان کار می کنیم .البته برای بعضی از گیاهان دیگر به جزء این وسیله ها , وسیله های خاص آن گیاه برای کندن علفهای هرز وجود دارد (مثلا برای چمن زارها ).                                                      

     



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: چهارشنبه 85/12/23::: ساعت 1:48 صبح

    بید مشک قاهان :

    با آغاز فصل برداشت شکوفه های بیدمشک، بازار چیدن وجمع آوری و  فروش آن باعث جنب وجوش مردم می شود زیبائی شکوفه بیدمشک و عطر مطبوع آن فضای خاصی به باغات میدهد.

    شکوفه های بید مشک که در اصطلاح محلی به آن «پیش پیشا» می گویند، نخستین شکوفه یی است که دراواسط اسفند ماه و روزهای  قبل از بهار در قاهان نمایان می شود.و تقریبا جزوه محصولات کم هزینه  پر درآمد و اولین محصول سال جاری کشاورزان است. کار برداشت گل بیدمشک که ازاسفندماه آغاز میشود حدود یک ماه ادامه دارد. .کشاورزان پس از چیدن گل های "بیدمشک" ، آنها را به کارگاههای گلابگیری انتقال می دهند.به لحاظ نبود دستگاههای تعریق درمنطقه بید مشک های برداشت شده روزانه با  یک یا دو دستگاه  ماشین نیسان به بخش برزک کاشان انتقال داده می شود.

     بیدمشک به دلیل خواص پزشکی و همچنین عطر و طعم مطبوع ازدیرباز مورد توجه اهالی منطقه قرار داشته است. عرق بید مشک برای رفع کم خونی، مقوی قوه باء , آرام بخش وبرای ناراحتیهای قلبی و ضد سردردها و درد های عضلانی و تسکین اعصاب مفید است و شربتی که از آن تهیه

    می شود در مراسم خواستگاری و دید و بازدیدهای خانواده ها نیز ازآن استفاده می شود.

    درخت بیدمشک نوعی از درخت بید است که در کنار مزارع و نهرهای آب کاشته می شود.(باقلمه زدن تکثیر می شود)  
    عرقگیری از بیدمشک در کاشان که به وسیله دستگاههای «تعریق» خانگی صورت می گیرد آیین های خاصی دارد که عموماً بانوان این کار را انجام می دهند.

    اهالی قاهان معتقدند عرقگیری باید به وسیله کسانی صورت بگیرد که غسل واجب ندارند و حتی وسیله «تعریق» را در محلی قرار می دهند که در معرض دید افراد بی نماز نباشد.

     براساس اعلام آقای علی کربلائی امینی وحاج علی امینی که هم از باغات خودشان بید مشک جمع آوری  میکنند و هم از خریداران بید مشک  قاهان و منطقه  هستند میگویند سالانه نزدیک به 30 تا 60 تن بیدمشک در این منطقه  تولید میشودکه توسط واحدهای تبدیلی جذب می شود.

     وهمچنین ده تا پانزده درصد  این میزان نیز در خانواده ها به وسیله دستگاههای تعریق خانگی تبدیل به اسانس می شود.
    در حال حاضر هر کیلو بیدمشک حدود بیست هزار هزار ریال دربازار آزاد قیمت دارد

    نقل بیدمشک و اسانس بیدمشک از جمله مهمترین سوغاتی های بعضی از شهرهای ایران  است که مسافران هنگام مسافرت  آن را با خود به همراه می برند.

     

    آقای امینی  گفت: محصولات تولیدی،علاوه برمصارف داخلی برای فروش به سایر کشور ها  ارسال می شود.

    وی خشکسالی، سرمازدگی، رکود بازار فروش، و هزینه بالای تولید، سنتی بودن کارگاههای گلابگیری و کمبود ارائه تسهیلات بانکی به فعالان این بخش را از مهمترین مشکلات موجود ذکر کرد.

    قاهان درشصت کلیومتری شمالغربی  شهرستان  قم و به موازات جاده تفرش روستائی خوش آب و هوا  و سبز و خرم قرار دارد.

     

     در کیلومتر 35 جاده ساوه سلفچکان است و 14 کیلومتر جاده آسفالته فرعی دارد .که به طرف غرب میرود

     



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: چهارشنبه 85/12/16::: ساعت 1:27 صبح



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: چهارشنبه 85/12/16::: ساعت 1:20 صبح

    بید مشک قاهان :

    با آغاز فصل برداشت شکوفه های بیدمشک، بازار چیدن وجمع آوری و  فروش آن باعث جنب وجوش مردم می شود زیبائی شکوفه بیدمشک و عطر مطبوع آن فضای خاصی به باغات میدهد.

    شکوفه های بید مشک که در اصطلاح محلی به آن «پیش پیشا» می گویند، نخستین شکوفه یی است که دراواسط اسفند ماه و روزهای  قبل از بهار در قاهان نمایان می شود.و تقریبا جزوه محصولات کم هزینه  پر درآمد و اولین محصول سال جاری کشاورزان است. کار برداشت گل بیدمشک که ازاسفندماه آغاز میشود حدود یک ماه ادامه دارد. .کشاورزان پس از چیدن گل های "بیدمشک" ، آنها را به کارگاههای گلابگیری انتقال می دهند.به لحاظ نبود دستگاههای تعریق درمنطقه بید مشک های برداشت شده روزانه با  یک یا دو دستگاه  ماشین نیسان به بخش برزک کاشان انتقال داده می شود.

     بیدمشک به دلیل خواص پزشکی و همچنین عطر و طعم مطبوع ازدیرباز مورد توجه اهالی منطقه قرار داشته است. عرق بید مشک برای رفع کم خونی، مقوی قوه باء , آرام بخش وبرای ناراحتیهای قلبی و ضد سردردها و درد های عضلانی و تسکین اعصاب مفید است و شربتی که از آن تهیه

    می شود در مراسم خواستگاری و دید و بازدیدهای خانواده ها نیز ازآن استفاده می شود.

    درخت بیدمشک نوعی از درخت بید است که در کنار مزارع و نهرهای آب کاشته می شود.(باقلمه زدن تکثیر می شود)  
    عرقگیری از بیدمشک در کاشان که به وسیله دستگاههای «تعریق» خانگی صورت می گیرد آیین های خاصی دارد که عموماً بانوان این کار را انجام می دهند.

    اهالی قاهان معتقدند عرقگیری باید به وسیله کسانی صورت بگیرد که غسل واجب ندارند و حتی وسیله «تعریق» را در محلی قرار می دهند که در معرض دید افراد بی نماز نباشد.

     براساس اعلام آقای علی کربلائی امینی وحاج علی امینی که هم از باغات خودشان بید مشک جمع آوری  میکنند و هم از خریداران بید مشک  قاهان و منطقه  هستند میگویند سالانه نزدیک به 30 تا 60 تن بیدمشک در این منطقه  تولید میشودکه توسط واحدهای تبدیلی جذب می شود.

     وهمچنین ده تا پانزده درصد  این میزان نیز در خانواده ها به وسیله دستگاههای تعریق خانگی تبدیل به اسانس می شود.
    در حال حاضر هر کیلو بیدمشک حدود بیست هزار هزار ریال دربازار آزاد قیمت دارد

    نقل بیدمشک و اسانس بیدمشک از جمله مهمترین سوغاتی های بعضی از شهرهای ایران  است که مسافران هنگام مسافرت  آن را با خود به همراه می برند.

     

    آقای امینی  گفت: محصولات تولیدی،علاوه برمصارف داخلی برای فروش به سایر کشور ها  ارسال می شود.

    وی خشکسالی، سرمازدگی، رکود بازار فروش، و هزینه بالای تولید، سنتی بودن کارگاههای گلابگیری و کمبود ارائه تسهیلات بانکی به فعالان این بخش را از مهمترین مشکلات موجود ذکر کرد.

    قاهان درشصت کلیومتری شمالغربی  شهرستان  قم و به موازات جاده تفرش روستائی خوش آب و هوا  و سبز و خرم قرار دارد.

     

     در کیلومتر 35 جاده ساوه سلفچکان است و 14 کیلومتر جاده آسفالته فرعی دارد .که به طرف غرب میرود

     



  • کلمات کلیدی :
  • بختیاری ::: چهارشنبه 85/12/2::: ساعت 12:28 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    حمایت مردمی از دکتر احمدی نژاد